Støvet har lagt seg
Blinkfestivalen er for lengst over for i år, og både tankene og inntrykkene har fått summet seg for de fleste av oss. Under et par utvalg av våre betrakninger fra Skifestivalen Blink 2022 (eller blinken, eller BLINK) som den også gjerne heter eller kalles (kjært barn har mange navn).
Som vi liker å gjenta, så brenner Efab og våre ansatte virkelig for en bærekraftig og konkurransedyktig region, og vi ser på det som en av våre oppgaver å bidra inn mot dette engasjementet, på den ene eller den andre måten. Bidrag som fostrer bærekraft og konkurranse (gjerne med BLINK22 som bakteppe) kan ha flere former;
- bidrag og samarbeid med flere av de involverte aktørene (både næring og frivillige)
- sponsorater og samarbeidsavtaler
- oppmøte og publikumstøtte (kanskje det aller viktigste)
I det hele, så handler det for oss om at aktører bidrar til å skape spennende arbeidsplasser i regionen, bistå kunder med innovasjon og gjøre dem enda bedre på det de allerede er gode på – ved smart bruk av teknologi. Det å skape en konkurransedyktig region handler allikevel om mer enn bare arbeidslivet. For at folk skal trives her, bli boende her eller bli insentivisert til å flytte hit, er vi avhengige av å ha fritidstilbud både for oss som har bodd her hele eller deler av livet, og for å lokke og holde på tilflyttere, alle potensielle bidragsytere. Blinkfestivalen har blitt et slikt tilbud, og mer til.
Lokal kultur- og kompetansebygging
Forsøker man å se hvordan dette arrangementet forstrer kultur og kompetanse, så vil man oppdage flere selvfølgeligheter rundt dette emnet. For det første, blinkfestivalen er for lengst blitt en aldri så liten del av den kulturelle identifiteten til en allerede «ski-prega» demografi. At det har tid å få øynene opp for. apparatene rundt denne folkefesten er gode eksempler på hvordan. Det er viktig at noen går foran, for dette skaper kulturbygging lokalt med nasjonale og gjerne internasjonale ringvirkninger.

Mange bekker små og viktigheten av dugnadsånd
Hver sommer siden 2006 har Axelar AS med sine 3 faste ansatte, og flere tilknyttede personer, stått på for å arrangere denne festivalen. Med god hjelp fra sponsorer, idrettslag og frivillige samarbeidspartnere har BLINK blitt et kjent begrep langt utenfor Sandnes, og langt utenfor Norges grenser, for øvrig. År etter år strømmer folk fra hele verden til Sandnes og omegn. Et stort spenn av utøvere kommer å konkurrere i skiskyting- og langrennsgrener på rulleski, og andre strømmer til for å ta del som for å ta del i aktiviter, ,publikumsapparatet, og konserter på kveldene.
Takk til alle som bidar, og støtter opp om dette arrangementet. Det betyr mye for mange.

Smart bruk av teknologi
Det å planlegge en tre dager lang folkefest med koordinering av ankomsten til idrettsutøvere fra hele verden, mat, hotell, tv produksjon, samarbeide med kommune og andre instanser for å stenge veier, sette opp skilt, lage konserter, aktiviteter for barn og enda mer – er ikke en liten jobb.
God kommunikasjon er alfaomega når så mange mennesker skal samarbeide. Hva de frivillige, deltkarne, tilskuerne, hotellene, resturantene, artistene og alle andre opplever som god kommunikasjon er i stadig endring, og forventingene endres også deretter. Neste år vil uten tvil være i annen form enn tidligere – det er i detaljene det ligger.
I et veldig spennende samarbeidsprosjekt for BLINK22 har vi fått bistå Axelar med å vurdere hvordan smart bruk av informasjonsteknologi kan effektivisere prosesser, forbedre kommunikasjon og bidra til å videreutvikle festivalen med nye innovative effekter og idéer.
Vi ser nå frem mot BLINK23, uansett form og farge.